יום ראשון, 28 במרץ 2010

ליל סדר החופה

יש שני טקסים שרוב החילונים לא מבינים בהם, לא רוצים להבין בהם, אבל רוצים לקיימם כרפלקס פבלובי- הגדה של פסח בליל הסדר וטקס החופה בליל הכלולות.
להלן השוואה בין הטקסים האלו, ששניהם עוסקים בחירות- האחד בחירות של עם והשני בחירות זוגית, כדי להבין את הפער בין חוסר הענין המוחלט בטקסים האלו לבין ההחלטה לדבוק בהם, על אף חוסר העניין.
המשותף לטקסים האלו הוא שאף אחד מהחילונים לא ממש מתעמק בנעשה בטקס, כי המחשבות מתמקדות באוכל המצוין שעומד להיות מוגש על ידי בעלת הבית המארחת או גן האירועים המארח.
ככל שהטקס מתארך, בגלל החלטות שרירותיות של עורך הסדר/רב החופה- כך הסבלנות פוקעת וקהל המאזינים יורד בהדרגה- תחילה הילדים, אשר למענם כל עניין ההגדה, אחר כך ההורים הצעירים, אלו שהשתעממו בתוך חופתם, ולבסוף גם המבוגרים האחראים, אשר להם, ורק להם, הסמכות להחליט שלכל מסורת יש גבול, והגיע הזמן לחתוך לאוכל.
הדבר המדהים הוא שאף אחד לא באמת רוצה לדעת על מה מדובר בעצם. מהי, למשל, אותה שיחה בין רבי אלעזר לרבי טרפון ואיך זה קשור אלינו? ומיהי העקרה משבע הברכות שתגל בקיבוץ בניה לתוכה בשמחה?
שאלות אלו ועוד אמורות להישאל כקושיות אמיתיות במהלך ליל סדר החופה, אולם לעולם לא יעז אחד מבני המשפחה לעכב את התפתחות הטקס לקראת סיומו, כי הרי זוהי תמצית המסורת החילונית- המתחיל בטקס מיותר וחסר רלוונטיות לעולמו- אומרים לו גמור.
אז אם הכל כל כך משעמם וחסר חשיבות, איך זה שעדיין רוב החילונים חוגגים טקסים אלו, שמרגע תחילתם מייחלים לסופם? מדוע בכלל מתחילים איתם?
הסיבה לחגיגה נובעת מכך ששני הטקסים האלו מדברים על לידה חדשה, על סיפור חדש המתרקם לו, על הבטחה ותקווה, על חירות, חופש ועצמאות, על בנייה של משפחה ועם. איך שלא תסתכלו על הטקסים האלו- יש בהם את הבסיס למסורת שלנו משום שהם מגדירים את התא המשפחתי הגרעיני ואת הקהילה הלאומית שמאחדת בין כל תאי משפחה אלו. משום היותם כה בסיסיים, אנו ממשיכים לדבוק בהם.
אבל המפגש המתרחש בין המסורת החילונית למסורת היהודית, אינו חייב להסתיים בתאונת רבת משועממים ורעבים. יש דרך אחרת מלבד לקפוץ על קטעים שלמים בהגדה, רק בגלל שהם בשפה תלמודית, או להראות לרב את השעון כדי להאיץ בו להניח את הכוס לרגלי החתן.
הדרך, על פניה, נראית מהפכנית, אולם למעשה היא מעוגנת היטב במסורת היהודית והחילונית גם יחד, עובדה שמקלה על אפשרויות החיבור והפתרון של התנגשות זו.
הרי המסורת היהודית דוגלת בשינוי ובהתאמה לצרכי החיים, זהו למעשה סם חייה. ההלכה הינה דינאמית וזורמת ברצף של שינויים ותיקונים ולכן היא נקראת על שם הפועל ללכת, לא לעמוד במקום. המסורת החילונית גם היא דוגלת בהטבת החיים, ובשיפור מתמיד של החוויות שלנו כדי להעצים את חיינו, שתי מסורות אלו דוגלות בהליכה, בשינוי, בזרימה, וזו למעשה משמעות ההגדה והחופה.
והגדת לבנך זהו מסר הדורש לחנוך את הנער על פי דרכו ולעצב לו הגדה כך שילמד ממנה. ההגדה המסורתית היא רק בגדר המלצה לסדר, תשתית שעליה ניתן לערוך שינוי, מוצר מדף התחלתי שעליו יש להוסיף, להוריד ולשנות בהתאם לרלוונטיות במשפחה.
טקס החופה גם הוא השתנה לאורך השנים, ובו, למשל, הוצמד טקס האירוסין לטקס הנישואין, מתוך הבנה כי הפרדה זו כבר אינה רלוונטית ואף יוצרת משברים שניתן למנוע אותם על ידי שינוי מחייב. וכך גם היום, כאשר זוג נישא לא מתוך שידוך או קנייה, אלא מתוך חיים משותפים יחד - יש ללכת ולשנות אותה כך שתהיה רלוונטית לאורח החיים של אלו הבונים את ביתם המשותף.
ההליכה והשינוי המתבקש בתוך הטקסים האלו יגרמו עניין בתוך הטקסים עצמם, יובילו להעצמה ולחוויה בלתי נשכחת של שייכות, חירות ועצמאות, ולחידוש הקשר בין החילוניות והיהדות, קשר אשר מתקיים כעת רק בזכות ההבטחה למרק קנידלך ומנות עיקריות משובחות.

יום ראשון, 21 במרץ 2010

למה אורנג'?

החלטתי לקרוא לבלוג שלי בשם שלי, שהומצא הרבה לפני חברת הטלפונים.
אורנג' משמעותו- אורן, ג' (גיא) וביחד אורנג'. נראה לי שאולי אפנה אליהם בתביעה על שימוש בסמל המסחרי שלי...
אבל מעבר לכך, לאורנג' יש משמעויות חיוביות נוספות, שאני מניח שהובילו גם את חברת הטלפונים להשתמש בשם זה. האורנג' מסמל פריחה, שמחה, טעם טוב, חיבור אל הטבע, ועבורי גם סוג של חיוך תמידי.
והנה בשבוע האחרון נוספה סיבה נוספת לאהבה שלי לשם אורנג' וזו הפרסומת המדהימה של חברת אורנג' על המופע של ריהאנה בישראל. הפרסומת מציעה מבצע שהלוואי וכל החברות יעתיקו את הרעיון וישכללו אותו עוד ועוד, לא רק לקוחות שדורשים הנחות, מבצעים, סיילים וכד', אלא לקוחות שמקבלים זאת לאחר שגם הם נותנים משהו, לא לחברה, לא בכסף, אלא ישירות לקהילה. המבצע אומר שאם תתנדב בארבע שעות פעילות עבור הקהילה, תקבל כרטיס למופע של ריהאנה. כשנותנים גם מקבלים- מסר אתי חשוב שבו כולם יוצאים מורווחים- הלקוחות הנאמנים של אורנג', הקהילה וגם אורנג' עצמה אשר ממתגת עצמה כחברה אתית עם חשיבה ואחריות קהילתית.
כמובן שיש את הצינים שיגידו שזוהי רק דרך פרסומית והלוואי ואורנג' היתה חברה אתית אמיתית, אולם אני טוען שני דברים כנגד ציניות זו, בעצם שלושה:
1. אני לא נאיבי ואני מודע לכך שאורנג' רוצים להיראות אתים, אבל אין בכך שום פסול.
2. תראו לי מבצע או פרסומת לפני עשר שנים שהציעה דבר כזה? לא תמצאו כי התפיסה היום השתנתה ויותר ויותר עסקים מבינים שהמטרה שלהם אינה רק רווח אלא גם נתינה לקהילה, ופרסומת זו היא תוצר של תרבות אתית עסקית הנכנסה בשנים האחרונות לתודעה של מנהלים ובעלי עסקים. אז נכון שאנחנו רק בהתחלה, אבל כל מסע גדול מתחיל בצעד קטן.
3. אני מאמין שמילים מייצרות מציאות, לכן רק כדי לראות את הפרסומת הזו ודומותיה, כבר יוביל לחשיבה אתית אצל כל מי שרואה אותה- עסקים אחרים, לקוחות, כולנו למעשה. המילים האלו מייצרות מציאות שכולם אחר כך חושבים שזה הדבר הטבעי לעשותו, ובכך כבר אורנג' עשתה מעשה חשוב וגדול עבור החברה הישראלית.
אז הנה לינק לפרסומת:
http://www.flix.co.il/tapuz/showVideo.asp?m=3562869

מה אתם הייתם עושים?

"מה אתם הייתם עושים" היא תוכנית שלמעשה שואלת שאלה עמוקה הרבה יותר- האם אתם הומניסטים?
מה אתם הייתם עושים זוהי למעשה שאלה הקשורה לשלב ההתנהגות בפועל, כאשר אנחנו ניצבים בפני סיטואציה הדורשת מאיתנו התערבות עבור אדם אחר.
מה מניע אותנו לפעול או לדלג על כך כאילו לא ראינו? מה ההבדל העקרוני העומד בין שתי האופציות האלו?
כאשר נשאלו האנשים שהיו נוכחים בסיטואציה מדוע לא התערבו, הם ענו בתירוצים שונים אשר לכולם יש מכנה משותף אחד- אי לקיחת אחריות. עמדה זו נובעת מאמונות לא הומניסטיות אשר גורסות שאולי הדברים יסתדרו מאליהם, או שזה לא התפקיד שלי להתערב, אבל השאלה שחיים הכט שואל שוב ושוב- מה אתה היית עושה מכוונת לרעיון שאין מישהו אחר שיכול להתערב או לשנות, הכל תלוי בך, האדם שנקרה בטעות לסיטואציה.
לעומת זאת, האנשים שכן התערבו ויצאו להגנת האדם הנפגע בסיטואציה פעלו מתוך מכנה משותף אחד- האמפתיה וערבות הדדית בין בני אדם, ללא הבדל דת גזע ומין. החמלה האנושית הטבעית והבסיסית הן שהובילו למעשה הטבעי מצידם- לצאת לעזרה.
אין צורך בתארים, אין צורך בניסיון, יש צורך בלהיות אדם. אדם לאדם הוא אדם, זהו המסר ההומניסטי שעומד למעשה בבסיס הסדרה.
מה אתם הייתם עושים זוהי ההתנהגות הנובעת מהאמונות שלנו. הסדרה הזו מעמתת את המשתתפים בעל כורחם, להבין עד כמה האמונות שהם חושבים שהם מחזיקים בהם, נכונות, וזאת ניתן לדעת רק על סמך פעילות אמיתית. אני יכול לספר לעצמי סיפורים שאני הומניסט, וזה טוב ונחמד, אולם אם אין לאמונה זו הלימה בהתנהגות, אזי אמונות אלו הן אמונות שווא.
על כן, הסדרה הזו חיונית וחשובה עבורנו כחברה וכל צופה שואל את עצמו בזמן הצפייה, לא מה הוא היה עושה, אלא האם הוא הומניסט וזאת כבר שאלה כבדת משקל וראויה לזמן צפייה.
התוכנית הזו חשובה הרבה יותר מהתוכנית הישנה של חיים הכט "יצאת צדיק", כי שם היה מסר אנטי הומניסטי- ובבסיסו הנחת היסוד שמי שלא גונב, עושק, מנצל, או גובה סכום גבוה מיותר- הוא צדיק, למרות שזו צריכה להיות הנורמה ההומניסטית בחברה ולא הצדיקות, שהיא האידיאל האתי של החברה, אליו צריך לשאוף.
אבל כל מי שרק פועל לפי החוק הוא עדיין לא צדיק, הוא פשוט איש טוב, ישר, מקצועי, ורק בגלל שיש כל כך הרבה רמאים בסביבה, הוא נחשב בטעות לצדיק. כל כך לא אהבתי את התוכנית ההיא, ועכשיו בא חיים הכט ומתקן אותנו ואת עצמו, עכשיו זוהי כבר סדרה המצפה מאנשים להיות צדיקים באמת, להראות שאפשר לסמוך על אנשים גם אם הם לא חייבים להשתתף או להתערב, והרי ידוע שזוהי אינה עבירה על החוק, ולכן מדובר כאן בדרישות גבוהות בהרבה מאשר בתוכנית "יצאת צדיק".
אז נסיים כלשון ארץ נהדרת, מה אתם........ הייתם עושים?

יום שבת, 13 במרץ 2010

על הבלוג החדש

רשומה ראשונה היא תמיד חגיגית, במיוחד כאשר מדובר בבלוג ראשון, לאחר 2000 שנות...
מטרת הבלוג היא לשתף בכל אשר מתרחש סביבי בשני עולמות תוכן המעסיקים אותי בחיי.
האחד הוא תחום הזהות היהודית חילונית הומניסטית, ובתחום זה אני מעריך שאשתף בחוויות של עריכת הטקסים ברוח זו, במחשבות ורעיונות פילוסופים תיאורטיים וגם תגובות אקטואליות למתרחש בארץ בנושא זה
התחום השני הוא עולם סדנאות השטח, ובו אשתף את חוויותיי בתחום ה- ODT, כמי שמאמין מאוד בשיטת הדרכה חוויתית זו אשר יכולה להוביל לתוצאות בשינוי אישי וארגוני, ובעקבות אהבתי זו, הקמתי גוף שנקרא FLOW, ובמסגרתו אקדם את סדנאות השטח בנושאים כגון אתיקה, מנהיגות על פי ערכים, וגם זהות יהודית.

אולי ממבט ראשון נראה כאילו שני התחומים האלו אינם קשורים זה בזה, אולם לאחר תהליך התבוננות אישי שנמשך כמה שנים אני רואה את הבחירה שלי לעסוק בשני נושאים אלו מתוך מניעים זהים- יצירתיות, אהבת האדם וערכי המוסר, אותנטיות ויושרה, אמירה חינוכית ורצון לחולל שינויים בקרב האנשים שבאים איתי במגע. שתי תפיסות אלו- הזהות החילונית וסדנאות השטח באים ממקום מאוד הומניסטי, אשר סומך על טוב האדם, ועל היכולות שלו ורק שלו, להוביל לשינוי בחייו הפרטים או בהשפעה על אחרים ועל החברה.
לכן מבחינתי נוצר חיבור הרמוני בשני עיסוקיי אלו, ואני מניח שעוד ארחיב על כך בעתיד.

אני מקווה שהבלוג יאפשר לכם הקוראים, להבין את מה שנראה כמהפכני למיינסטרים. כי גם התפיסה החילונית הומניסטית וגם ההדרכה באמצעות סדנאות שטח, נתפסות כזרמים שוליים במרחב האפשרויות שבהן הן נמצאות.
אולם אני מאמין ומקווה שבלוג זה יעזור לי להמחיש את אמונתי בכך ששתי תפיסות אלו הינם הדרך שאליה אנו, אנשים חילוניים, אוהבי אדם ומוסר, צריכים לשאוף- מקום של אותנטיות, אופטימיות, יצירה, אמונה בעצמך, והרבה כוח לאהוב את הרגע ואת הטבע שסביבנו

קריאה נעימה
שלכם
גיא