יום ראשון, 21 במרץ 2010

מה אתם הייתם עושים?

"מה אתם הייתם עושים" היא תוכנית שלמעשה שואלת שאלה עמוקה הרבה יותר- האם אתם הומניסטים?
מה אתם הייתם עושים זוהי למעשה שאלה הקשורה לשלב ההתנהגות בפועל, כאשר אנחנו ניצבים בפני סיטואציה הדורשת מאיתנו התערבות עבור אדם אחר.
מה מניע אותנו לפעול או לדלג על כך כאילו לא ראינו? מה ההבדל העקרוני העומד בין שתי האופציות האלו?
כאשר נשאלו האנשים שהיו נוכחים בסיטואציה מדוע לא התערבו, הם ענו בתירוצים שונים אשר לכולם יש מכנה משותף אחד- אי לקיחת אחריות. עמדה זו נובעת מאמונות לא הומניסטיות אשר גורסות שאולי הדברים יסתדרו מאליהם, או שזה לא התפקיד שלי להתערב, אבל השאלה שחיים הכט שואל שוב ושוב- מה אתה היית עושה מכוונת לרעיון שאין מישהו אחר שיכול להתערב או לשנות, הכל תלוי בך, האדם שנקרה בטעות לסיטואציה.
לעומת זאת, האנשים שכן התערבו ויצאו להגנת האדם הנפגע בסיטואציה פעלו מתוך מכנה משותף אחד- האמפתיה וערבות הדדית בין בני אדם, ללא הבדל דת גזע ומין. החמלה האנושית הטבעית והבסיסית הן שהובילו למעשה הטבעי מצידם- לצאת לעזרה.
אין צורך בתארים, אין צורך בניסיון, יש צורך בלהיות אדם. אדם לאדם הוא אדם, זהו המסר ההומניסטי שעומד למעשה בבסיס הסדרה.
מה אתם הייתם עושים זוהי ההתנהגות הנובעת מהאמונות שלנו. הסדרה הזו מעמתת את המשתתפים בעל כורחם, להבין עד כמה האמונות שהם חושבים שהם מחזיקים בהם, נכונות, וזאת ניתן לדעת רק על סמך פעילות אמיתית. אני יכול לספר לעצמי סיפורים שאני הומניסט, וזה טוב ונחמד, אולם אם אין לאמונה זו הלימה בהתנהגות, אזי אמונות אלו הן אמונות שווא.
על כן, הסדרה הזו חיונית וחשובה עבורנו כחברה וכל צופה שואל את עצמו בזמן הצפייה, לא מה הוא היה עושה, אלא האם הוא הומניסט וזאת כבר שאלה כבדת משקל וראויה לזמן צפייה.
התוכנית הזו חשובה הרבה יותר מהתוכנית הישנה של חיים הכט "יצאת צדיק", כי שם היה מסר אנטי הומניסטי- ובבסיסו הנחת היסוד שמי שלא גונב, עושק, מנצל, או גובה סכום גבוה מיותר- הוא צדיק, למרות שזו צריכה להיות הנורמה ההומניסטית בחברה ולא הצדיקות, שהיא האידיאל האתי של החברה, אליו צריך לשאוף.
אבל כל מי שרק פועל לפי החוק הוא עדיין לא צדיק, הוא פשוט איש טוב, ישר, מקצועי, ורק בגלל שיש כל כך הרבה רמאים בסביבה, הוא נחשב בטעות לצדיק. כל כך לא אהבתי את התוכנית ההיא, ועכשיו בא חיים הכט ומתקן אותנו ואת עצמו, עכשיו זוהי כבר סדרה המצפה מאנשים להיות צדיקים באמת, להראות שאפשר לסמוך על אנשים גם אם הם לא חייבים להשתתף או להתערב, והרי ידוע שזוהי אינה עבירה על החוק, ולכן מדובר כאן בדרישות גבוהות בהרבה מאשר בתוכנית "יצאת צדיק".
אז נסיים כלשון ארץ נהדרת, מה אתם........ הייתם עושים?

2 תגובות:

  1. הי גיא,
    קראתי את מה שכתבת לגבי התוכנית מה אתם הייתם עושים ואני רוצה לומר שמי שכן רואה סיטואציה ורוצה להתערב, כדאי שיהיה בטוח מאוד שיש לו על סמך מה להתערב. לפעמים מישהו רואה תמונה מסויימת שהיא למעשה רק חלק קטן מהתמונה הכוללת טיכול לעשות השלכות לא נכונות. המקרים שמובאים בתוכנית הם קיצוניים ובחיים שלנו יש הרבה דוגמאות לאירועים פחות קיצוננים אך כאלה שאנחנו שואלים את עצמינו להעיר או לא, להתערב או להישאר מהצד. על מקרים אלו, לדעתי, רק אם אדם מרגיש שהוא בטוח במחשבה שלו ושהוא ראה את כל הסיפור ויודע בוודאות שההערה שלו תהיה במקום - רק אז כדאי לו לנסות ולהתערב. מצד שני, זמן התגובה חייב להיות מהיר ולכן לא תמיד יש את הזמן לחשוב ולעבד את המחשבה וההערה עלולה שלא להיות במקום או בעיתוי הנכון.

    השבמחק
  2. אני מסכימה וחושבת שזו אחת מהסדרות ישראליות הכי חשובות שנראו על מסכי הטלוויזיה. סוף סוף תוכנית שגורמת לנו לחשוב ואולי תוביל לשינוי ההתנהגות שלנו.

    השבמחק